Maak vertrekkende medewerkers waardevol voor jouw organisatie!

Het is gezond als er binnen je bedrijf een bepaalde mate van personeelsverloop plaatsvindt. Enerzijds treden er nieuwe medewerkers met een frisse blik in dienst. Anderzijds verlaten medewerkers de organisatie omdat ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging.

Hoe krijg je waardevolle informatie van vertrekkende medewerkers?

Hoewel het vervelend kan zijn wanneer een medewerker de organisatie verlaat, is dit ook een kans om waardevolle feedback te verzamelen door middel van een exitgesprek. Door structureel exitgesprekken te voeren bij vertrekkende medewerkers, krijg je zinvolle informatie over de (verschillende) redenen van vertrek. Hierdoor kan je in de toekomst zaken anders aanpakken, om ervoor te zorgen dat het verloop binnen je organisatie lager wordt. Daarnaast draagt een exitgesprek bij aan een goed afscheid. Een goed afscheid is belangrijk omdat een vertrekkende medewerker een ambassadeur is voor je organisatie. En je weet maar nooit wat je in toekomst voor elkaar kan betekenen.

Waar moet je op letten bij het voeren van een exitgesprek

  1. Bereid het gesprek goed voor
    Zorg ervoor dat de medewerker tijdig op de hoogte is van het doel van het exitgesprek en het feit dat er een exitgesprek zal plaatsvinden. Plan dit gesprek op tijd in, zodat de medewerker hiermee rekening kan houden tijdens de afrondende fase. Je kan dit gesprek het beste inplannen tijdens de laatste werkweek van de medewerker. Op deze manier zorg je ervoor dat de medewerker het gevoel heeft vrijuit te kunnen spreken over de organisatie, leidinggevenden en collega’s.

  2. Gebruik een standaardformulier
    Om er voor te zorgen dat alle onderwerpen aan bod komen, kan je het beste een standaardformulier gebruiken. Als je dit formulier bij alle vertrekkende medewerkers gebruikt, zorg je voor een consequente en uniforme meting. De formulieren maken het makkelijk om een patroon te herkennen bij medewerkers die de organisatie verlaten

  3. Laat het gesprek door HR of een externe HR-specialist voeren
    Het klinkt logisch om de direct leidinggevende het exitgesprek te laten voeren, maar er is een kans dat de reden voor vertrek deels bij deze persoon te vinden is. Daarom zal een medewerker zich veiliger voelen en zich opener opstellen bij een HR medewerker. Je kan ook een externe HR-specialist inhuren om het exitgesprek te voeren. Doordat een externe HR specialist geheel buiten de organisatie staat, kan hij of zij verder doorvragen tijdens een exitgesprek.

  4. Sluit het gesprek goed af
    Zorg ervoor dat je het gesprek met een positieve toon afsluit. Je kan de medewerker vragen waar hij of zij met een positief gevoel aan terug denkt. Sluit het gesprek op een nette manier af en wens de medewerker succes met de verdere loopbaan.

Ben je opzoek naar een standaardformulier voor het voeren van een exitgesprek of heb je vragen over hoe je dit gesprek het beste kan aanpakken? Youman HR heeft veel ervaring met het voeren van exitgesprekken. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.