Het gaat weer goed in Nederland. De economie groeit, consumenten hebben vertrouwen en werknemers vrezen niet meer voor hun baan. Werkgevers staan te springen om nieuwe medewerkers. Overal vind je vacatures: op het web, in de krant en vooral op LinkedIn. Werving & selectiebureaus en headhunters bellen zich suf om latent zoekende medewerkers los te weken bij hun huidige werkgever. De kosten voor het aantrekken van nieuw personeel zijn gigantisch, maar wat is het nut van het aantrekken van medewerkers als ze binnen een jaar alweer bij je weggaan.

 

Hoe anders zag de wereld er zes jaar geleden uit. Er waren slechts een derde van het aantal vacatures van nu en het aantal werklozen was vijf keer zo hoog. Men hoefde er als werkgever niet bang voor te zijn dat mensen vertrokken. Niemand wilde weg de onzekerheid was veel te groot.

De zoete ironie van de paradox: Eerst hadden werkgevers de tijd om nieuwe medewerkers goed in te werken, maar hadden ze geen nieuwe medewerkers nodig. Als het nu lukt om een nieuwe medewerker te krijgen, dan is er geen tijd om diegene in te werken.

 

Leidinggevende: “Hier is je bureau, hopelijk heeft IT een account voor je aangemaakt en als je vragen hebt, liever niet aan mij, want ik heb het super druk.”

 

Nieuwe medewerkers worden niet voor niets aangetrokken. Er is blijkbaar meer werk, dan dat er inzetbare uren zijn van medewerkers. Tot er een nieuwe collega is moeten medewerkers dus meer werken, of blijft er werk liggen. Daarnaast kost het zoeken en selecteren van medewerkers heel veel tijd, die je in eerste instantie al niet had. Dan heb je als werkgever dus geen zin om nog meer tijd te verdoen aan zaken als: “hier liggen de pennen en dit is Ans van facturatie”. Je wilt door met je eigen werk. Dat heeft al veel te lang stil gelegen. Laat zo’n nieuwe collega dat lekker zelf uitzoeken.

 

Ondanks de drukte en het gebrek aan tijd is het toch aan te raden om nieuwe medewerkers goed in te werken. De voordelen op de korte en lange termijn zijn namelijk groot. Terwijl niet (goed) inwerken juist leidt tot extra druk op de organisatie. Een medewerker die goed is begeleid tijdens de inwerkperiode, weet beter wat er van hem verwacht wordt en zal dus sneller op het gewenste niveau presteren. Medewerkers hebben eerder het gevoel te passen bij de bedrijfscultuur en zullen daarmee ook langer bij de organisatie in dienst blijven. Tot slot zijn tevreden medewerkers meer geneigd om positieve dingen te zeggen over het nieuwe bedrijf waar ze werken. Dit is niet alleen goed voor de marketing, maar ook voor de employer-branding. Waardoor je weer makkelijker nieuwe medewerkers kunt vinden.

 

Kortom: Goed inwerktraject = sneller vinden van beter presterend personeel dat langer in dienst blijft. Dan hoef je ook niet continu op zoek naar nieuwe medewerkers. Scheelt een hoop tijd.

 

Gelukkig kan een inwerktraject heel gemakkelijk worden uitgevoerd en zijn er simpele stappen die uitgevoerd kunnen worden. We helpen daar heel graag bij, zodat werkgevers niet ook nog zelf het ei van Columbus hoeven uit te vinden.